Home

Algemeen

In deze Tweede Bestuursrapportage 2023 is gerapporteerd op de financiën op basis van de informatie die bekend is na acht maanden. Daarnaast wordt een doorkijk gegeven voor de rest van dit lopende boekjaar. Wij zien op een aantal onderwerpen mogelijke risico's en onzekerheden die invloed kunnen hebben op het financiële eindejaarsresultaat (Jaarstukken 2023). Gezien de onzekerheid op deze onderwerpen, zijn deze niet of deels in de financiële prognose van deze bestuursrapportage verwerkt.

Voor een aantal onderwerpen wordt dit jaar besluitvorming gevraagd via separate raadsvoorstellen, zoals de Septembercirculaire 2023. Daarnaast kunnen de volgende onzekerheden en risico's het resultaat in de Jaarrekening 2023 beïnvloeden.

Herstelactie energietoeslag 2022
De uitgekeerde energietoeslag van 2022 is succesvol te noemen gezien het hoge bereik van inwoners met een laag inkomen. De hiervoor ontvangen rijksvergoeding bleek niet toereikend te zijn. Naar verwachting volgt een herstelactie van het Rijk voor diverse tekortkomende gemeenten. Onduidelijk is of het Rijk ook Dordrecht (deels) compenseert voor het ontstane tekort op de energietoeslag van 2022.

Opvang vluchtelingen
Voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne worden diverse uitkeringen ontvangen vanuit het Rijk. Dit gaat om compensatie van de kosten voor onder andere het beschikbaar stellen van opvangplekken en het faciliteren van onderwijs. Het Rijk is momenteel bezig met een onderzoek naar de samenstelling van de kosten die gemeenten maken voor deze opvang. De definitieve uitkeringen voor de opvang van Oekraïners zijn nog niet bekend en kunnen een effect hebben op het jaarrekeningresultaat.

Najaarsbrief 2023 van GR Sociaal
Naar verwachting rapporteert de GR Sociaal in haar najaarsbrief 2023 een tekort op de WMO-uitgaven, omdat de tarieven voor zowel de maatwerkvoorzieningen Individuele Begeleiding en Dagbesteding als Huishoudelijke Ondersteuning en Vervoer zijn toegenomen door de CAO-ontwikkelingen. Daarnaast is in de begroting bij de voornoemde maatwerkvoorzieningen en bij de Huishoudelijke Ondersteuning rekening gehouden met 52 in plaats van 53 weken. (Het aantal zondagen in het lopende jaar is namelijk bepalend voor het aantal weken, waarover zorgaanbieders kunnen declareren).

Tegenover dit verwachte tekort staat een kleiner voordeel op het minimabeleid. De GR Sociaal verwacht 1) meer terugvorderingen van (onterechte) uitgekeerde minima-bedragen en 2) een voordeel op de uitvoering van beschermingsbewind.

Bij het opstellen van deze bestuursrapportage beschikten wij nog niet over de najaarsbrief 2023. Hierdoor verwerken we voornoemde afwijkingen nog niet 'hard' in onze cijfers.

Voortgang op uitvoering van activiteiten
Door diverse oorzaken, loopt een aantal activiteiten mogelijk vertraging op. In veel gevallen zal dit tegelijkertijd leiden tot een voorstel van resultaatbestemming (budgetoverheveling), om uitvoering van die activiteiten alsnog in 2024 te kunnen realiseren. De afweging om bijbehorende middelen door te schuiven naar volgend jaar vindt bij de jaarrekening plaats, als er ook meer zicht is op het verwachte totale jaarrekeningresultaat.

Het betreft de volgende onderwerpen:

  • Het overlagen van de fietspaden op sportpark Schenkeldijk ad € 219.000 in afwachting van de nieuwbouw van v.v. Dubbeldam.
  • Een deel van geplande voorbereidende werkzaamheden inzake de sportvisie 2030 ad € 100.000.
  • Het noodzakelijke onderhoud aan de Statenschool (Hofstraat 5) ad € 521.000, waarna de school wordt overgedragen aan Arcade in het kader van de doordecentralisatie Primair (Speciaal) Onderwijs (DDC P(S)O).
  • Om overschrijding van de aanbestedingsnormen te voorkomend dient de uitvoering van het 'Steiger en Halteerplan' in 2023 aanbesteed te worden. De voorbereidingen voor de aanbesteding en doorlooptijden voor de aanbesteding en realisatie zorgen voor een langere doorlooptijd dan voorzien. Hierdoor zullen de meeste werken einde van dit jaar/begin 2024 uitgevoerd worden.
  • Voor dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden (stelpost Meicirculaire 2023 ) ad € 373.000. Hiermee kunnen we de capaciteitsuitbreiding van het Financieel Hulphuis en Bureau Sociaal Raadslieden in stand houden. Aan de raad wordt via een separaat raadsvoorstel gevraagd om de beoogde budgetoverheveling te bekrachtigen, omdat er feitelijk gezien geen sprake is van een vertraagde activiteit.
  • Het voor de inzet van het Cultuurfonds bestemde bedrag van € 200.000 voor 2024 en 2025 dat in de vaststelling van de Jaarstukken 2022 met de budgetoverheveling is meegenomen naar 2023.

 

Deze pagina is gebouwd op 10/13/2023 09:58:45 met de export van 10/13/2023 09:53:22